Norges Cricketforbund

Norges Cricketforbund er det nasjonale særforbundet for cricket i Norge. Norges Cricketforbund holder til i hjertet av norsk idrett, på Idrettens Hus, Ullevål Stadion.

Norges Cricketforbund (NCF) er det nasjonale særforbundet for cricket i Norge. Norges Cricketforbund holder til i hjertet av norsk idrett, på Idrettens Hus, Ullevål Stadion.

59 klubber og nærmere 3500 aktive medlemmer er tilsluttet Norges Cricketforbund. Nasjonalt spilles det seriespill for kvinner og menn i kort- og langformater. Menn spiller T20 Championship og Super League 1-5 divisjon, Qualifying A og B samt T20 Playoff og NM. Kvinnene spiller T20 i 1 divisjon. Vi har også organisert seriespill og turneringer for barn og ung i alderssegmentene U19, U17, U15, U13, U11 og U9.

Norges Cricketforbund ble stiftet i 1994 og fikk fullverdig medlemskap i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) under idrettstinget i 2007.

I juni 2000 ble NCF tatt opp som «affiliate» medlem hos det internasjonale forbundet, International Cricket Council (ICC) og fikk fra 2017 status som ICC Accelerated Growth Member. I dag har NCF status som Assosiated voiting member og har med det en viss påvirkning på utvikling av cricket internasjonalt og spesielt i Europa.

Cricket Norge er nå en del av The European Cricket League (ECL) – familien, som har sterkt fokus på crickets utvikling i Europa.

gry-bruaas

E-post: gry@cricketforbundet.no